Tinutele create de Basir Rashha (Rashha Design) sunt atat simple, cat si opulente. Pare o contradictie in termeni si totusi, designerul vestimentar originar din Afghanistan, dar care a locuit o perioada si in Iran reuseste aceasta magie. La o tinuta aparent foarte simpla adauga un element atat de sofisticat, incat efectul vizual este WOW, fie ca este vorba de o broderie, un volan, o asimetrie, un fronseu ori delicatele pene.
Mixul de Orient si Occident este vizibil in tinutele vestimentare propuse de Basir Rashha. Se adreseaza unor femei indraznete care se bazeaza pe propriile pareri si care vor sa se simta macar o data in viata un star de cinema pasind pe covorul rosu al propriei lor vieti! Sa il cunoastem pe talentatul designer!
Cand ai inceput creatia vestimentara? Am debutat in urma cu 25 de ani, in Iran. Am inceput din pasiune, am lucrat la un atelier de moda, unde am invatat tehnici specifice, de la calcat pana la cusut, catre primele etape ale croitoriei. In urma cu 13 ani, m-am gandit sa plec din Iran intr-o tara mai sigura si asa am ajuns in Romania.
Cum a fost adaptarea intr-o tara total diferita fata de Orient? Am observat la momentul respectiv ca piata de moda nu era saturata si mi-am gasit foarte rapid un job in acest domeniu. Astfel, adaptarea a devenit foarte usoara si nu am simtit presiunea mutarii.
Cum sunt femeile din Romania fata de cele din Iran, tara in care ai locuit? Sunt total diferite. In Iran, femeile traiesc intr-o tara foarte inchisa, sub un stat islamic. Aici majoritatea femeilor sunt modelate de libertate si democratie, asa ca sunt dezinvolte.
Este adevarat ca femeile din Iran poarta rochii opulente? Fiind petreceri separate ale femeilor fata de barbati, femeile din Iran sunt foarte elegante si poarta tinute croite manual. Ele sunt obisnuite cu croitoria la comanda si cu munca manuala in domeniul designului vestimentar.
In Iran merg de mici la croitorie, sunt obisnuite cu ideea de a comanda o rochie realizata manual, asa ca se lucreaza usor cu ele.
In Romania este o piata mai atipica, femeile trebuie educata in acest sens. Deci este mai complicat pentru ca nu au avut experienta aceasta si devin usor nelinistite pana este gata produsul.
Ai simtit ca piata s-a mai educat intre timp? In general, asteptarile clientilor sunt foarte mari, mai ales ca vad in Social Media designeri internationali si creatiile lor, asa ca au dorinte sofisticate in ceea ce priveste calitatea tinutei pe care o comanda, atat ca model, cat si in privinta materialului.
Ce poti sa imi spui despre paleta cromatica? Au devenit mai dornice romancele sa poarte culori? Da, au mai scapat de negru din garderoba si au devenit mai indraznete in privinta acceptarii culorilor. S-au aliniat la tendintele globale ale modei si ceea ce vad pe Red-Carpet ori la evenimente mari, precum decernari de premii.
Cu ce te diferentiezi fata de alte brand-uri similare ori designeri? Eu lucrez totul de la zero si astfel aduc o nota mai personala tinutelor pe care le creez. Caut materialul, fac masuratorile, calc, aduc elemente noi creatiilor prin drapaje deosebite ori broderii. Si nu in ultimul rand, pastrez legatura cu clientii!
Una dintre marile provocari este gasirea materialelor. Daca in Iran se folosesc numai matasuri si sunt multe optiuni in acest sens, in Romania trebuie sa aduc materialele din Italia si trebuie sa gasesc alte solutii inovatoare!
Ce ne propui sezonul acesta? Ma adaptez la tendintele internationale. De exemplu, se poarta mult trandafirii aplicati pe haine, pe un umar al sacoului, pe rochie. Din pacate, China ne face o concurenta puternica in acest sens si invadeaza piata cu lucruri ieftine si de proasta calitate!
Se poarta rochii mai scurte, mai simple, cu mai putina broderie ori combinatii de lungimi in aceasi tinuta.
Mai sunt de actualitate costumele masculine? Da, au ramas la moda, dar au fost imbgatite de elemente feminine, de exemplu trandafirii, pe care i-am mentionat.
Ce auzi de la femei cel mai des? 90% dintre femei vor sa para mai slabe decat sunt. Desigur datorita tiparelor mele pleaca foarte multumite! In general, vor sa isi ascunda imperfectiunile si vor sa impresioneze prin aparitia lor.
Ce am constatat este ca femeile vor acum modele de haine mai simple, dar care sa iasa in evidenta printr-un material mai deosebit!
In plus, cauta satisfactia personala. Nu mai vin cu multe persoane carora sa le ceara parerea, ci fac alegeri vestimentare independente de parerile altora. Au devenit mai sigure pe alegerile lor!
Femeia isi doreste macar o data in viata sa fie star de cinema? Da, de la fetele de 18 ani care vin aici si vor sa arate ca pe covorul rosu, pana la femeile adulte. Vor mai multa calitatea materialelor, vor piese colectionabile care sa le ramana in garderoba si… mai ales sa evite situatia ca rochia pe care o comanda sa mai fie purtata de altcineva la acelasi eveniment!
Cum eviti acest lucru? Discut cu majoritatea clientelor pentru a afla la ce eveniment participa. Mai mult, le intreb daca au informatii despre codul de culoare al evenimentului, despre cum este aranjata sala ori ce culoare au florile. Nu vreau sa risc ca o clienta sa poarte o rochie de culoarea fetei de masa!
Ce cereri primesti din zona mireselor? Vor rochii mai simple, mai scurte. Sunt cereri pentru costume, fusta cu corset si pantalon pentru a se putea schimba dupa ceremonie.
In domeniul rochiilor de mireasa, pot sa spun ca nu se mai poarta rochiile atat de ample, cu broderie, cu dantela ca in trecut. S-a schimbat piata… dupa pandemie, femeile vor rochii cat mai simple si, in general tinute eficiente! Sper totusi sa nu ajungem catre simplitate totala ca in tarile Scandinave!
Mai este valabil curentul Mini ME? Sper, eu am facut tinute asemanatoare pentru sotia si fiica mea pentru a testa piata!
Unde te vezi peste urmatorii cinci ani? Personal, imi doresc sa ajung pe piata internationala, dar depinde daca voi reusi sa generez volum, tintesc piata din Franta care se pliaza ca cereri pe stilul meu. Simt ca acolo as avea succes!
CITESTE SI: Moda sustenabila, un trend care castiga teren