A studiat arhitectura a realizat costume de teatru, film, reclame, musicall-uri si a lucrat multi ani in televiziune. Ina Isbasescu este “spiritul creativ” din spatele Atelier Persona si al brand-ului fashion INAIS, doua proiecte de suflet care s-au evidentiat in ultimii ani prin creativitate nemarginita si proiecte exceptionale, “out of the box”. Printre ele, serialul Bani Negri (pentru zile albe), care tocmai a avut premiera la HBO!
Pe Ina Isbasescu am cunoscut-o cand lucra pentru postul de televiziune ProTV, unde conducea departamentul de stilism, apoi prin intermediul brand-ului INAIS pentru care a creat cateva colectii curajoase, atemporale, unice si autentice pentru piata de moda din Romania. Am provocat-o la o discutie sincera despre ce inseamna design-ul de costume, cum va arata moda in viitorul post-pandemic si despre dorinta de sustenabilitate a brand-urilor: “Cred ca viitorul este diversitatea si cred ca moda va integra toate gadget-urile si accesoriile sport care ne fac viata mai usoara, atat in daywear/eveningwear, cat si in casual/luxurywear. Vor aparea altfel de reguli care poate vor tine mai mult de sanatatea noastra corporala si mintala si de siguranta, decat reguli de genul de ce/ cu ce sa combinam… Sa uitam de ele!“
Ai realizat costumele pentru serialul romanesc “Bani Negri (pentru zile albe)”, produs de HBO Europe, ce a avut premiera pe 22 noiembrie. Ce inseamna mai exact sa creezi costume de film? Sa fii “simultan” si inauntru si in afara personajelor. Inauntru inseamna sa te identifici cu ele, sa iti imaginezi in detaliu ce ar purta, de ce ar purta costumele respective, ca si cand tu ai fi personajul si ar trebui sa te imbraci de fiecare data in situatia pe care ti-o da scenariul. In afara presupune sa fii mereu atent la intreg, la compozitia fiecarui cadru, dar si la povestea pe care o pot descrie vizual o tinuta si evolutia ei.
Este un exercitiu de design care presupune sa fii concomitent foarte creativ si foarte ancorat in realitate. Sigur ca aceste lucruri sunt valabile si in general pentru designul de costume, vorbim aici de teatru, de publicitate sau de multe alte situatii si evenimente pentru care trebui sa creezi costume, dar in film limitele dintre realitatile interioare si cele exterioare sunt mult mai fine! Restrictiile sunt in general mai numeroase si, drept urmare devine un proces creativ foarte frumos acela de a gasi echilibrul intr-un intreg. In cazul unui serial acest exercitiu este unul complex pentru ca intregul inseamna un sezon compus din mai multe episoade.
Scris si regizat de Daniel Sandu, productie HBO Europe realizata in Romania, are o distributie romaneasca din care fac parte Alexandru Papadopol, Cristian Bota, Medeea Marinescu, Gavril Patru, Adriana Titieni, Valeriu Andriuta, Adriana Irimescu, Maruca Baiasu si Iulia Dinu. Doi prieteni glumesc despre jaful pe care vor sa-l comita. Gluma se intoarce impotriva lor, cand discutia le este auzita si interpretata gresit. Cei doi ajung în situatia de a planifica şi executa jaful perfect.
Sunt complet nepregatiti, atat pentru aceasta lovitura, cat si pentru consecintele ei. Daniel Sandu a debutat in lungmetraj in 2017, cu „Un pas in urma serafimilor”, care a fost nominalizat la 15 categorii ale Premiilor Gopo şi a castigat 8 trofee, inclusiv pentru „cel mai bun film”, „cel mai bun scenariu” şi „cel mai bun regizor”. Sandu este unul dintre scenaristii serialului HBO Europe „Hackerville”.
Filmarile pentru „Bani negri (pentru zile albe)” au avut loc în 2019, in Piatra Neamt, Onesti si Bucuresti. Producatori executivi HBO Europe sunt Johnathan Young şi Antony Root, iar producători sunt Alina David si Silvia Popescu. Tudor Reu este producator din partea Mobra Films. „Bani negri (pentru zile albe)” a avut premiera in acelasi timp in toate teritoriile HBO Europe.
Ce implica procesul de a intelege fiecare personaj in parte: mai intai citesti scenariul, apoi il discutii cu regizorul, cu actorii… Cum se intampla mai exact “bucataria” din spatele realizarii acestor costume? In primul si in primul rand citesti scenariul. Spre deosebire de teatru, in film si in serial, scenariul dicteaza in mult mai mare masura vibe-ul final. Pentru mine scenariul este cheia. In cazul serialului “Bani Negri (pentru zile albe)“, scenariul scris de Daniel Sandu mi s-a parut genial, m-a cucerit pe loc, l-am citit pe nerasuflate! Mi se pare esential sa se intample asa, pentru ca trebuie sa fii convins in primul rand de povestea si de atmosfera pe care ti-o transmite un scenariu din prima clipa. Altfel, actul de creatie se poate repede transforma in ceva chinuitor.
Citeste si: Drama si stil in serialul “The Undoing” cu Nicole Kidman si Hugh Grant
Dupa ce termini cu scenariu discuti cu regizorul, cu producatorii creativi si, nu in ultimul rand, cu directorul de imagine si cu scenograful. Filmul este o meserie de echipa, stiu ca pare un truism, dar adevarul este ca, in acest domeniu, fara echipa esti nimeni si cred ca in rezultatul final se “citeste” daca echipa a functionat bine sau nu. Nu in ultimul rand, discuti cu actorii. Pana la urma, ei sunt aluatul muncii tale. Comunicarea cu ei este esentiala. Felul in care arata “le intregeste personajul” sau le “distruge” personajul, daca tu ca designer nu ai abilitatea sa fii in poveste. De aceea, e foarte important sa fii constient cat de mult costumul fiecaruia ii poate ajuta sa descopere personajul. Este un schimb foarte frumos de energie… desi nu se spun multe vorbe, cum se spun la repetitiile de citire ale textului, la probele de costume se transmit multe informatii tacite despre personaj!
Bucataria din spatele realizarii costumelor e complexa, fiecare designer de costume este ca un veritabil chef, are bucataria lui, retetele si maniera lui de crea. Lasand asta la o parte, ca in orice bucatarie, este foarte multa munca, si ca sa ajungi sa te bucuri de gustul perfect trebuie constant sa freci si podelele. Desi nu sunt deloc vreo mare bucatareasa, in “bucataria de costume” as sta la nesfarsit!
La Atelier Persona ai realizat si costume pentru piese de teatru, parade, musicall-uri, spectacole de circ, festivaluri, dar ai lucrat si pentru productii din afara. Cum ai facut trecerea de la stilimul de televiziune la aceasta zona a costumelor? Inainte de a face stilism de televiziune am facut scenografie si costume pentru teatru, costume pentru film si pentru serial de televiziune, asa ca trecerea a fost naturala. Atelierul in sine a fost o provocare, pentru ca a avea grija de o afacere, practic sa fac anteprenoriat, asta nu mai facusem… Si da, aici trecerea a fost cu foarte multe provocari, dar rezultatele au fost pe masura.
Atelierul are acum viata lui, este un organism viu, si un loc foarte propice creatiei. Practic, atelierul a aparut ca o nevoie, pentru ca, desi poti avea idei minunate ca designer de costume, daca nu le poti pune in practica pe masura a ceea ce iti imaginezi, degeaba ai idei! In plus, nu e suficient sa iti imaginezi si sa desenezi ceea ce iti trece prin minte: trebuie sa stii sa realizezi costumele, sa intelegi cum se comporta materialele, formele, croielile, sa vezi in spatiu si sa intelegi de la conformatii pana la cum si de ce se realizeaza lucrurile intr-un anumit fel, pana in cele mai mici detalii.
In consecinta, pentru mine atelierul s-a dezvoltat firesc, ca o prelungire in realitate a mintii mele. Pentru serialul Bani Negri (pentru zile albe) majoritatea costumelor au fost realizate in atelier, preponderent cele ale personajelor principale. Uniformele Politiei Romane din serial au fost create integral, fiind vorba de fictiune, ne-am imaginat cum ar arata ele intr-o poveste complet imaginara, dar foarte ancorata in realitate. Daca stau bine sa ma gandesc, foarte putine din costumele care ” joaca” vizibil in serial nu au fost create in atelier, ceea ce pentru mine, in calitate de designer de costume, este un vis implinit. La Atelier Persona lucram pentru mari scenografi romani si straini si incercam sa ii ajutam sa isi vada visurile despre costumele pe care si le imagineaza, implinite!
Cat de greu este sa mai realizezi costume de film ori teatru in pandemie? De greu nu este greu sa realizezi, problema este, ca sa parafrazez un titlu celebru: “Cine mai are nevoie de teatru?“… in pandemie s-a dovedit ca actul cultural este considerat un lux si, evident nu a mai existat cerere pentru ceea ce facem noi, bugetele s-au volatilizat, statul roman nu a sprijinit sectorul cultural, pe cel independent aproape l-a lasat sa moara… si nici cinematografia nu a fost sprijinita asa cum ar fi trebuit… Fiecare s-a luptat pentru supravietuire. Am avut norocul sa avem cateva proiecte importante, dar in afara Romaniei. Intre timp am facut costume medicale si masti, ceea ce parea la inceput absurd, dar s-a dovedit a fi firesc, data fiind situatia, ne-am adaptat repede, am incercat sa le facem cat mai bine si diferit fata de ceea ce ne oferea piata, ne-am lovit de concurenta chinezeasca, dar am mers mai departe. Speram ca anul viitor sa fie unul in care sa realizam cu totii ca pandemia este reala, nu trece peste noapte, si ca trebuie sa lucram si sa traim facand fiecare ce stie cel mai bine.
Ce ti-ar placea sa faci in acest domeniu la modul ideal, daca nu ar exista constrangeri medicale, financiare ori de alta natura? Acelasi lucru pe care il fac si acum, doar ca mi-as dori ca industria cinematografiei in Romania sa devina o industrie in adevaratul sens al cuvantului, mi-as dori ca publicul cumparator de moda sa creasca, sa devina mult mai constient de resursa incredibila si de talentul si priceperea lucratorilor locali… sunt optimista, insa. Cred ca se va intampla. Nimic solid nu se transforma peste noapte. Asa ca, la modul ideal, imi doresc sa mai am inca nemasurate rabdare si perseverenta!
Foto Catalin Neacsea
Care sunt planurile viitoare pentru brand-ul tau, INAIS, pe care l-ai lansat in urma cu trei ani? Lansezi o colectie anul viitor? Imi doresc mult sa lansez mai multe colectii, nu una. Pentru 2020 aveam un plan cu mai multe lansari, am oprit tot din cauza pandemiei. Voi relua acel plan, dar din pacate, pentru designeri, acest an a fost unul foarte greu din punctul de vedere al supravieturirii unei afaceri, dar a fost foarte greu si pentru fabricile mari de confectii. Sper ca publicul sa fie ceva mai putin speriat la anul, avand in vedere ca s-a mai obisnuit cu ideea de pandemie. Peste tot in lumea modei si in retail-ul de imbracaminte si accesorii vad numai restrangeri si constrangeri, vanzarile au scazut dramatic. Este firesc, nimeni nu are nevoie de haine sa umble prin casa… sa fim seriosi.
Cu totii vrem sa “iesim” imbracati cu aceste haine undeva pentru ca hainele “ne exprima”. INAIS vorbeste despre a avea curajul de a ne exprima. Trebuie sa avem rabdare dar si curaj in acelasi timp. Cred ca anul viitor va fi un an bun pentru a ne organiza, pentru a ne regrupa, pentru a ne punem ideile in ordine, pentru a le selecta. Si cred ca si lumea aceasta de enorm consum se va mai schimba, vom consuma altfel decat pana acum. Consumatorii vor deveni mai selectivi si mai pretentiosi!
Cum mai vezi viitorul modei in contextul actual? Moda are o enorma capacitate de a se reinventa permanent. De aceea este moda MODA si de aceea sunt indragostita de moda. Asa ca nu imi fac mari probleme in legatura cu viitorul ei. Toata lumea modei e intr-un fel de standby, si nu putem spune ca nu este, intr-un fel, binevenit. Pentru designeri cred ca este momentul ideal sa se “odihneasca psihic”, pentru ca presiunea de a scoate nu doua, ci sase colectii pe an, era uriasa. Aungi sa te intrebi de ce asa de multe haine si cine are, totusi, nevoie de astfel de cantitati… Cand sa ai timp sa le produci, dar mai ales sa le porti pe toate?!
Mai vad faptul ca aproape totul se muta in online, ca s-au restrans enorm magazinele fizice, si acesta este clar viitorul. Fizic vor fi mai putine vitrine, vitrinele se vor muta si ele online… Si mai vad ca toata lumea face caz de sustenabilitate, dar foarte putini o iau in serios, desi probabil ca schimbarea se produce, dar nu percepem noi cu adevarat ritmul ei. Cred ca viitorul modei este si mai marea diversitate, si mai cred ca deja trecem in era in care “a fi la moda” va fi din ce in ce mai putin despre haine in sine, cat despre cum esti si despre ceea ce faci, despre lifestyle in prima faza, dar si depre life philosophy!
Crezi ca lumea va trece la stilul athleisure (athletic+leisure) sau dimpotriva aceasta pandemie le va starni si mai mult apetitul pentru haine? Stilul athleisure va starni si el, poate si mai mult, apetitul pentru haine. Sustin acest stil pentru ca este realitatea, pentru ca este de o mie de ori mai bine sa fii bine imbracat athleisure, decat sa nu fii imbracat nicicum… si cand spun ” mai bine” ma refer la “mai bine pentru sine”. Dar, asa cum spuneam, cred ca viitorul este diversitatea si moda va integra toate gadget-urile si accesoriile sport care ne fac viata mai usoara, si in daywear/eveningwear si in casual/luxurywear. Vor aparea altfel de reguli care poate vor tine mai mult de sanatatea noastra corporala si mintala si de siguranta, decat reguli de genul de ce/ cu ce sa combinam ce… Sa uitam de ele!
Apetitul pentru haine va creste, de asemenea si apetitul pentru tinutele speciale, diferite, iesite din rand. Cred ca apetitul pentru autentic si special si diferit, se va dezvolta si el (nu doar in domeniul hainelor) pentru ca pandemia ne-a aratat faptul ca in fata unui virus suntem cu totii cam la fel, trebuie sa urmam toti aceleasi reguli, restrictii, etc. Finalul ei si eliberearea (care si cand vor veni ele) vor naste dorinta fiecaruia de a se exprima cat mai mult si tot asa. Si mai cred ca si optimismul va fi un exercitiu foarte necesar si de practicat in viitor de catre noi toti, dar mai ales de catre designeri, pentru ca nu exista alta cale si alta sansa pentru o schimbare profunda, schimbarea ce statea demult la panda.
Citeste si: Topmodelul Andreea Diaconu vrea sa salveze Planeta alaturi de H&M