Pasionate de moda si fascinate de posibilitatea de a crea tricotaje cu personalitate, doua prietene Monica si Roxana au gandit un business spontan care le-a depasit asteptarile. KnitsAmore a aparut ca o “idee de vacanta” si s-a materializat intr-un mic business cu Zero retururi intr-un an, multe pulovere colorate si o “oaie” ca cea din Micul Print care personalizeaza toate piesele vestimentare create 100% in Romania!
Simt ca ne-am reintors la placerea lucrurilor facute manual, care au o amprenta personala a celui care isi pune energia si timpul in manufacturarea unui obiect. KnitsAmore este un brand nascut din dragostea pentru lucrul manual? Roxana: KnitsAmore a fost o decizie spontana si fara niciun fel de plan pus la punct in cele mai mici detalii. Mai mult decat dragostea pentru lucrul manual, cred ca este vorba despre pasiunea pentru moda. Proiectul KnitsAmore a aparut ca o “necesitate” a noastra, necesitatea de a avea un cardigan asa cum il imaginam noi, un cardigan care sa fie versatil si atemporal, un cardigan care sa poata fi purtat la tinute elegante, dar si la cele sport!

Eram pur si simplu in vacanta impreuna, toamna trecuta, si din vorba in vorba am intrebat-o pe Mona (partenera mea) daca nu ar vrea sa ne apucam sa facem un cardigan gros de iarna pe care sa il poti purta ca si palton, macar asa pentru noi. Nu cred ca a stat nici pe ganduri si a zis DA! In maximum o saptamana aveam si idea primului model si numele brandului. Am pornit in aceasta aventura dintr-o pasiune comuna si cred ca am luat totul cat se poate de lejer, fara presiunea unui plan de business, fara estimari, fara vreun target stabilit, adica exact asa cum orice carte de business te sfatuieste sa NU faci!

Inteleg ca la baza brand-ului vostru sta o poveste de suflet, o amintire pe care Monica (una dintre fondatoarele) o are din copilarie, atunci cand nu putea sa adoarma fara o bucata de material tricotat (un fel de paturica contemporana de care copiii nostri au nevoie pentru a se linisti). A fost aceasta amintire “drive”-ul acestei mici afaceri?
Mona: Pentru mine a existat, cu siguranta, o conexiune cu acea frumoasa amintire din copilarie. Cred ca intrebarea Roxanei a declansat latura emotionala si de accea am si zis Da! fara sa stau pe ganduri!
Roxana: Pentru mine insa, a fost o pura intamplare; o intrebare aruncata in aer. Cum spuneam, nu am plecat de la ideea de a face un business si apoi am apucat sa cautam ideea pentru el, ci a fost exact invers. Voiam sa facem ceva pentru noi, ceva ce ne doream, dar nu gaseam, asa ca am zis “de ce nu?”. Poate mai sunt si altele ca noi care isi doresc sa poarte asa ceva… si de aici a pornit mica afacere!

Cat vindeti emotional si cate comenzi primiti din ratiuni functionale ori necesitate? Cred ca aici procentajul tine de fiecare persoana in parte. Am inceput aceasta aventura anul trecut in decembrie si am prins exact perioada in care toata lumea isi planuieste lista de cadouri. Ce sa zic, cred ca am inceput la fix!

Feedback-ul a fost incredibil si comenzile au inceput sa curga. Nu am avut nici macar timp sa ne organizam, astfel incat sa facem poze produselor sau sa lansam site-ul. In primele trei luni am folosit doar Social Media, iar cum era gata un produs, cum era expediat catre client. Lucrul manual si personalizat (avand in vedere sa iti puteai alege, de exemplu, culoarea, combinatia de culori sau lungimea cardiganului) presupune un timp mai lung de productie si atunci volumul pe care puteam initial sa il asiguram era destul de mic.

Cred ca Mona a facut livrari personale si in Ajunul Craciunului. Privind inapoi, motivele alegerii unui astfel de produs sunt diverse, insa credem ca este cumva o combinatie: iti doresti ceva diferit dar care sa iti si tina de cald. Plus ca, printre primele noastre cliente au fost nenumarate prietene, deci clar intentia lor a fost de a ne sustine. Mai apoi, s-a dus vorba usor, usor si “oita” (simbolul brand-ului nostru) a crescut; pe 1 decembrie implineste un anisor!

Este un adevarat trend al ultimilor ani, care personal imi aminteste de frenezia anilor ’80, atunci cand femeile tricotau pentru ca se plictiseau ori nu aveau cu ce sa se imbrace in Romania, nu v-a fost teama de concurenta?
KnitsAmore este pentru noi un proiect de suflet, dar (pentru ca s-a dovedit ca are si potential) am inceput sa il privim si prin prisma unui business ce ar putea sa creasca frumos. Insa momentam suntem in stadiul in care investim, ne gandim, facem planuri si strategii si poate cine stie, intr-o zi ne vom ocupa doar de el.

Este greu sa mai reinventezi roata in industrai modei si implicit in cea a tricotajelor, iar crosetatul sau tricotatul manual sunt vechi de cand lumea, asa ca nici macar nu ne-am pus problema de concurenta. Este loc pentru toata lumea si cred ca fiecare dintre noi incearca sa vina cu un detaliu nou sau diferit astfel incat sa isi atraga un anumit target de clienti.
Cu ce se diferentiaza produsele voastre fata de cele ale altor producatori/designeri/brand-uri locale care au incorporat puloverul tricotat manual in colectiile lor? Incercam intotdeauna sa gasim ceva diferit, fie o terminatie, fie o imbinare de model de lucratura, un detaliu care sa bucure (asa am ajuns la mascota brandului, oita pe care o avem cusuta pe fiecare produs in parte). Cautam sa avem la final un produs care sa vina bine nu doar unui ideal de frumusete, ci unor tipologii cat mai diverse, sa fie usor de purtat si foarte confortabil.

Si cred ca si mai important este ca incercam sa le fim aproape clientelor, sa le ajutam cu sfaturi si sa personalizam, pe cat posibil, produsul pe care si-l doresc. Avantajul hand-made este unul foarte important si faptul ca preferam sa lucram pe comanda si nu sa tinem stocuri, ne diferentiaza cumva de celelalte brand-uri.

Ce isi doresc romancele de la un pulover: senzatia de “pufosenie”, combinatia de nuante unice, personalizarea; toate aceste caracteristici la un loc? Depinde, din nou, de fiecare persoana in parte. Spre exemplu, pentru ca am avut foarte multe comenzi pentru cadouri, acolo primeaza culoarea aleasa. Pentru alte cliente este importanta compozitia firului, fie din motive de functionalitate, fie din considerente perosnale, avand in vedere ca sunt persoane care dezvolta alergii la lana de orice fel. Credem totusi ca in decizia finala fiecare factor cantareste mai mult sau mai putin si tocmai pentru ca le oferim posibilitatea de personalizare, le facem decizia mai usoara.

Surprinzator, chiar daca ai zice ca romancele sunt conservatoare si se feresc de culorile puternice pentru zilele friguroase, chiar nu e asa. Articolul vestimentar care ne-a consacrat a fost OG Cardigan, un palton turcoaz! Si tot paltonul cred ca a fost modelul cel mai vandut si asta pentru ca este o combinatie de lana cu acril, cu un fir super chunky; merge purtat peste fix orice si este foarte calduros. Si modelul Cloud a prins foarte bine. Este jucaus si cumva iti complimenteaza usor o tinuta simpla. Aici am avut cele mai multe cereri pentru combinatii de culori si mai putin pentru variantele uni.

Dar ma intorc la ce spuneam si mai sus ca intr-un final, orice alegere depinde de stilul si preferintele fiecarei cliente in parte. In schimb toate clientele, la unison au tinut sa mentioneze ca isi doresc sa aiba oita cusuta pe cardigan!

Care a fost cea mai dicficila problema cu care v-ai confruntat pana acum: retururile, lipsa firelor, volumul de comenzi, asteptarile clientilor? Mona: Provocarile vin momentan din interiorul meu (nesiguranta, anxietate, oboseala etc) si din durata prea scurta a unei zile.

Roxana: Comenzile initiale ne-au luat prin surprindere mai ales ca nu prea stiam exact “cu ce se mananca” acest business insa, usor, usor, am inceput sa cautam mai multi furnizori pentru fire, sa facem o comparatie, sa gasim metode de a eficientiza procesul, sa ne asiguram de stocuri pentru ca am descoperit ca si depozitele de fire se ghideaza dupa sezonalitate. Sunt lucruri pe care le-am invatat din mers si nu cred ca pana acum ne-am impiedicat de vreo problema majora. Slava Domnului, in ceea ce priveste retururile suntem mai mult decat linistite cu cele Zero retururi in aproape un an!

Planuiti sa ramaneti in online ori va ganditi si la un magazin brick&mortar? Cum am mai spus, KnitsAmore a pornit ca o idee de suflet si ramane un business ghidat mai mult de latura emotionala. Inca suntem in stadiul in care investim, ne gandim, facem planuri si strategii insa cel putin pentru moment vor ramane la varianta online. Dincolo de faptul ca tendinta internationala este de a face cat mai mult shopping online, nu se justifica pentru noi in momentul de fata un magazin fizic.

Da, am primit intrebari din partea clientelor daca ne pot vizita la un showroom pentru ca isi doreau sa probeze si sa atinga fiecare model in parte sau sa vada culoarea in realitate, insa nu avem in plan un magazin. Dar, ne gandim sa acoperim si aceasta nevoie printr-o serie de mici evenimente de weekend in care ne vom invita clientele la o cafea cu “oita”. Primul eveniment va fi pe 4 decembrie si mai multe detalii vor putea gasi in scurt timp pe paginile noastre de social media.

Care a fost cea mai neasteptata cerere pe care ati avut-o? Am avut tot felul de cereri, insa au fost cat se poate de rezonabile. Pentru ca vorbim despre articole lucrate manual, la care adaugam si posibilitatea personalizarii in ceea ce priveste masurile sau culoarea, incercam sa ne pliem cat mai mult posibil pe dorintele clientelor noastre.
Cred totusi ca singura cerere, pe care am refuzat-o a venit din partea unei doamne ce isi dorea sa copiem fix un anume model.

Cum vreti sa “ingrasati” oaia (simbolul brand-ului vostru) in viitor? Monica: O lectie de viata importanta pentru mine este sa traiesc in prezent. In plus consider ca o mare calitate este sa fii adaptabil. Vreau sa crestem, dar nu cu orice pret, vreau sa ne dezvoltam dar pastrandu-ne valorile.

Roxana: Cred ca inca de la inceput le-am luat pas cu pas si am fost si destul de cu picioarele pe pamant, chiar daca lucrurile au mers mult mai bine decat ne-am fi imaginat insa, nu pot sa zic ca ne-am setat un tel pentru viitor. Nu avem un plan sau niste estimari sau previziuni ca la carte, scrise frumos intr-un document Excel. Da, normal ca imi doresc sa facem in asa fel incat oita sa creasca, iar KnitsAmore sa devina un brand cunoscut si sa reusim sa facem diferenta prin abordarea noastra “extrem” de personala, insa luam lucrurile pas cu pas, provocare cu provocare si “who knows”?! Eu chiar cred ca nimic in viata nu este intamplator si ca lucrurile tind sa se aseze fix asa cum trebuie.
CITESTE SI: Brand-uri de pulovere 100% romanesti