Design-ul de interior a devenit, precum fashion-ul un mod de viata in sine, iar preocuparea oamenilor de a-si decora ambientul caselor intr-un mod cat mai atragator care urmeaza ultimele tendinte a devenit mai mult decat un moft, ci o necesitate. Despre tendintele anului 2024 am vorbit cu Cosmina Chinciu, arhitect TRS Architecture&Design care ne-a impartasit viziunea ei cu privire la What’s HOT or NOT?!
![](https://themoodboard.ro/wp-content/uploads/2024/01/cosmina.png)
“Cred ca toti oamenii care constientizeaza importanta unui spatiu (de la rezidential la business) care sa te faca sa te simti <<at your best>>, vor investi in designul interior. De altfel, acesta poate functiona terapeutic. Trendul in design e ca in moda: cel care primeaza ar trebui sa fie stilul personal, amprenta proprie si ceea ce ne face pe noi fericiti in spatiul nostru, oricat de banal sau special ar fi.“
Suntem la inceput de 2024 si as vrea sa schitam din perspectiva ta, un mini profil al consumatorului de design interior! Cine sunt cei care vor sa isi refaca spatiul casei ori al business-ului si care sunt motivele ce ii determina sa investeasca in amenajari in tendinte? Intotdeauna la inceput de an, dorintele sunt mari: ne setam obiective si incercam sa transformam in realitate cele mai arzatoare dorinte.
Pentru multi dintre noi, unul dintre obiective este ca spatiul de acasa sa devina asa cum ni-l doream. Cred ca foarte multe persoane au constientizat importanta unui spatiu de acasa in care sa se simta fericiti care “sa le vina ca o manusa” si sa fie dupa chipul si nevoile lor.
Aceasi dorinta este si pentru un spatiu de business: nu mai este suficient un scaun de birou confortabil si un spatiu de relaxare. Experienta la birou, la job trebuie sa fie o “incantare”! Sa vrei sa te duci la birou intr-un spatiu care sa iti stimuleze creativitatea, eficienta, sa fie un mediu creativ, inovativ, sa te inspire si sa nu te plictiseasca, sa nu fie uzat visual si sa fie “user friendly”.
Cred ca toti oamenii care constientizeaza importanta unui spatiu (de la rezidential la business) care sa te faca sa te simti “at your best”, vor investi in designul interior.
De altfel, acesta poate functiona terapeutic. Inteles si asamblat asa cum trebuie, acesta poate raspunde la mai multe necesitati, decat cele de a fi un spatiu frumos si ergonomic.
Sper ca anul 2024 sa deschida sufletele oamenilor spre sufletul spatiilor care ii inconjoara si sa se armonizeze in proiecte de succes.
Daca vorbim despre tendinte care ar fi mai exact acestea? Exista o schimbare relevanta fata de anul/anii precedenti? Din 2011, de cand activez pe “plantatia creativa” a designul de interior , am observat ca tendintele se reiau (ca in moda). Se incearca o reinviere si reexploatare a unui estetic de succes (sau) nu, care poate fi exploatat si reinterpretat mai multe sezoane la rand.
De asemenea, exista si acel segment de “never seen before” care este socant si spectaculos, un segment care se refera mai ales la inovatie si tehnologie.
Fiecare an care trece, devine din ce in ce mai relevant pentru tehnologie. Cum prin design si tehnologie putem transforma, updata, invia si crea spatii uimitoare. Experienta basic, chiar si cea “basic luxury”, nu mai satisfice! Se doreste o interactiune cu spatiul, cat mai eficienta. Spatiul trebuie controlat, programat, customizat in cele mai mici detalii pentru fiecare individ in parte.
Spatiile rezidentiale devin din ce in ce mai mici, cu spatii de depozitare tot mai putine… aici nu vorbesc doar despre rezidentele standard, inclusive pe zona high-end putem intampina acesta problema, deci solutiile clasice de mobilare, depozitare se upgradeaza.
Spre exemplu, un open space poate deveni dintr-un “classic open space” cu bucatarie, dining si living, doar un mare living, in care bucataria este ascunsa in spatele unor panouri si nici nu iti mai dai seama ca acolo a fost o bucatarie, iar canapeaua se intoarce se suceste se invarteste si devine incapatoare pentru toata familia sau gasca care vrea sa se uite la un film.
Nu mai vrem sa fie dusul ca pe vremuri! Vrem bai care sa fie home SPA cu cromoterapie, apa sa vina pe diverse intensitati din toate partile si la temperatura ideala pentru noi, din secunda in care am pornit apa.
Ceea ce incerc sa subliniez este ca, dincolo de tendinte estetice, cea mai importanta tendinta este aceea de a avea un spatiu care sa fie updatat din punct de vedere al tehnologiei si sa devina inteligent.
Si un alt lucru care incepe sa fie important, cel putin international, este acela de Green Interior Design. Nu este vorba doar de Biophilic Design, de un cumul de concepte si comportamente: materiale sustenabile, efiecienta energetica, calitatea aerului interior, conservarea resurselor de apa, reducerea risipei, surse etice si locale de preluare a materialelor, durabilitate si longevitate.
Deci, tehnologie si Green Design sunt tendintele cele mai in voga, pe langa cele estetice pe care le respectam sau nu!
Ne indreptam catre minimalism sau catre maximalism ori gasim o formula in care ambele trend-uri sa coexiste intr-un spatiu? In primul rand, cred ca minimalismul si maximalismul sunt niste termeni care definesc mult mai mult decat un stil de amenajare: cred ca sunt niste emotii, niste stari ale noastre ca oameni, care pot sa caracterizeze o etapa din viata sau toata viata. Definesc niste feluri de a fi, de a simti si atitudinea in fata vietii.
Sunt persoane pentru care un stil de viata in linii minimaliste in adevaratul sens al cuvantului: de la spatiul in care locuieste la felul in care se imbraca si simt viata, este de neconceput! Este valabil si viceversa! Dar atentie: maximalismul nu inseamna kitsch: trei coloane si doi ingerasi aurii cu o rama discoball!
![](https://themoodboard.ro/wp-content/uploads/2024/01/maxi2.jpg)
Minimalismul este caracterizat prin simplitate si eleganta, linii simple, culori neutre, functionalitate inaintea formei, deschiedere spatiala, calitatea materialelor, iluminare naturala, ordine si simetrie, absenta elementelor ornamentale, arhitectura simpla, constientizare spatiala.
Exista vreo paleta de nuante dezirabile pentru acest an? Culoarea anului la este Blue Nova, Pantone propune Peach Fuzz. Personal rezonez foarte mult cu acest Blue Nova (propus de Benjamin Moore), dar un mic fotoliu de catifea sau bouclee in nuanta de Peach Fuzz este fix ce trebuie pentru un plus de contrast si savoare.
Ce pastram dintre obiectele vechi si ce aducem nou? Aducem nou tehnologie si incercam sa implementam, incet incet idea de “green interior design”, pastrand cat mai multe lucruri autentice, originale, unice si a caror inima bate in ritm cu inima noastra dintotdeauna.
Observam, pe de o parte, o inclinatie a consumatorilor catre interioare minimaliste, preponderent albe cu usoare nuante de bej/ocru, pe de alta parte de dorinta integrarii culorilor si paterrn-urilor. Cum impacam aceste trend-uri? Nu cred ca exista o predilectie pentru interioare minimaliste. Cred doar ca acest tip de interioare a fost mult mai promovat incercat si inteles in ultimul timp.
Personal, nu am vazut in Romania un interior autentic minimalist. Am vazut amenajari foarte frumoase Japandi si Wabi Sabi si vom tot vedea, dar asta nu inseamna ca doar asta se cere si se doreste.
Cred ca este acesta iluzie a “consumatorului de design” ca minimalist inseamna mai ieftin: totul e alb, usor de intretinut, nu se pune praful si tot felul de mituri de genul care dau acest “boost” cererilor de design minimalist. Doar ca… in realitate lucrurile nu stau chiar asa.
Cred ca piata trebuie sa raspunda si sa fie la curent cu tot ce inseamna tendinte ca sa poata raspunda provocarilor.
Consider ca ar fi minunat ca noi, cei care furnizam design, sa educam putin cate putin consumatorul, beneficiarul in ceea ce inseamna design de interior si trend in design interior.
Trendul in design e ca in moda: cel care primeaza ar trebui sa fie stilul personal, amprenta proprie si ceea ce ne face pe noi fericiti in spatiul nostru, oricat de banal sau special ar fi.
Totodata observam o apetenta catre obiectele sau suprafetele metalizate, auriu-argintiu, elemente art deco. Le integram in amenajarile caminului nostru? Pinterest a declarat HOT METALS “a thing” anul acesta, deci liber la tot ce insemna oglindiri.
Consider ca o masuta cromata sau aurie care sa reflecte lumina si ce este in jur va fi un “must have” mult timp de acum incolo. Consider ca tavanele din metale cromate, gen apa sunt aici ca sa ramana pentru senzatia si spectaculozitate pe care o ofera si cred ca peretii de oglinda sunt un truc minunat pentru mai mult spatiu si lumina.
Mai sunt la moda elementele etnice in amenajari? Design-ul Biophilic si Etnic este parte dintr-o tendinta care va deveni un mod de viata: acest Green Interior Design. Oricum, consider ca acest stil etnic din amenajari, cu cat este mai autentic pentru zona in care este proiectul, cu atat va vibra mai frumos si mai natural. Un exemplu in acest sens este zona Viscri de la noi din tara. Chiar daca amenajarile cat mai autentice sunt pentru spatii inchiriate pentru vacante “leisure and pleasure”, nu inseamna ca va iesi vreodata din tendinte.
Care este propunerea studioului vostru de design si arhitectura, TRS Architecture&Design (ce va diferentiaza pe voi in solutiile de design propuse)? Noi incercam sa tinem pasul cu ce este important la nivel international in design interior, tehnologie si inovatie si incercam sa ii ghidam pe beneficiari catre o atitudine Green. Indiferent de amploarea si complexitatea proiectelor, ni se pare corect sa ne informam beneficiarii ce ar fi bine sa implementeze acum ca pe viitor in 5, 10 ani sa le fie mai usor sa upgradeze. Un sistem inteligent integrat in casa, cu siguranta va fi mai usor de upgradat in 10 ani, decat sa schimbi totul peste 10 ani. Cel putin, asa se vad lucrurile in acest moment.
Cred ca ceea ce ne diferentiaza este entuziasmul si curiozitatea cu care ne ascultam beneficiari pentru a gasi impreuna solutia optima pentru spatiul lor.
Consideram ca un proiect de succes este un proiect facut in echipa cu beneficiarul, in care comunicarea este continua si constructiva pe parcursul intregului proiect.
Ce noutati propuneti voi din perspectiva materialelor folosite in casa care sunt inca necunoscute publicului larg, dar ati vrea sa le aduceti in lumina reflectoarelor? Cred ca materiale noi si spectaculoase apar in fiecare an ca sa nu zic sezon. Cred totusi ca piata romaneasca este inca una cu alegeri clasice, probate si demonstrate de ani de zile. Foarte multi din beneficiari vor alege parchet si gresie pentru casa, faianta si lavabila pe pereti; poate un tapet sau o placare…
Cred ca materialele noi si inovative se adreseaza zonei comerciale care are alta orientare si alt ritm, de viata cel putin din punct de vedere vizual.
De abia asteptam sa jonglam cu LVT (Luxury Vinyl Tiles) in noile noastre proiecte. Credem ca este un material care aduce foarte multe variante si este chiar spectaculos. Si, bineinteles placarile metalice care imita apa si sunt minunate pe tavan!
CITESTE SI: Interviu cu Karim Rashid