Industria modei trece printr-o nouă revoluție, iar de această dată Inteligența Artificială (IA) este parte a acestei transformări. Chat GPT, Midjouney, Runway și, recent, Sora de la OpenAI arată capacitățile impresionante ale inteligenței artificiale generative de a crea imagini și videoclipuri folosind doar indicații pe bază de text.
Într-un studiu recent, 73% dintre directorii din domeniul modei au declarat că IA generativă va fi o prioritate pentru business-ul lor în 2024, însă doar 28% au încercat să o folosească în procesele creative pentru design și dezvoltarea produselor.
Dar ne aflăm încă în faza incipientă a IA, iar aceasta va continua să evolueze.
Capacitatea incredibilă a IA de a crea imagini se dovedește deja a fi o direcție inovatoare în industria modei. Am avut deja prima ediție a AI Fashion Week în aprilie anul trecut, la New York.
A fost o inițiativă a retailerului online Revolve și a Maison Meta, o agenție de creație centrată pe IA, iar primii trei câștigători și-au prezentat colecțiile în magazin. Două dintre colecțiile câștigătoare au venit de la designeri fără experiență în domeniul modei. Câștigătorii și-au creat colecțiile folosind generatoarele de imagini IA Midjourney și Stable Diffusion și, în unele cazuri, le-au editat în Photoshop.
Pentru a testa cât de ușor este să faci design de modă cu ajutorul IA, le-am cerut Chat GPT și Midjourney, cu câteva indicații simple, să creeze o mică colecție de modă pentru vara anului 2024, iar imaginile de mai jos sunt rezultatul primei iterații. Pentru o persoană cu zero experiență în design a fost nevoie de aproximativ cinci minute pentru a rafina solicitările și a genera imaginile.
În timp ce IA pare să dea startul la democratizarea industriei modei, marile case fac și ele pași pentru a integra IA în ciclurile lor de creație și producție. Louis Vuitton Moët Hennessy, cea mai valoroasă companie europeană din această industrie, și-a anunțat colaborarea cu Institutul pentru inteligență artificială centrată pe om (Stanford HAI) de la Universitatea Stanford pentru a explora aplicațiile tehnologiei IA în activitatea sa. Compania a precizat că utilizează de mai mulți ani inteligența artificială în diverse segmente ale lanțului său valoric, dar consideră că recentele descoperiri legate de IA generativă prezintă noi oportunități majore de inovare și îmbunătățire a eficienței, dar și provocări și riscuri.
Alte branduri de modă, precum Collina Strada și Heliot Emil, au introdus imagini ale look-urilor lor anterioare într-un instrument de inteligență artificială generativă pentru a produce noi modele care ar putea fi rafinate cu ajutorul unor indicații sub formă de text pentru a crea colecțiile lor de primăvară/vară 2024.
Brand-ul spaniol Desigual a lansat, de asemenea, o colecție de modă ”on-demand” care a fost creată folosind instrumente de IA.
În timp ce partea vizibilă a IA acoperă generarea imaginilor, există și o parte mai puțin vizibilă care poate ajuta industria modei să abordeze tot felul de provocări. Aceasta poate ajuta la standardizarea producției de îmbrăcăminte, la identificarea diferențelor de model sau de culoare, a defectelor și de asemenea, la optimizarea ciclurilor de cumpărare a materialelor, contribuind la eficientizarea producției.
De asemenea, poate ajuta, prin analizarea rezultatelor din social media și din comerțul online, la prognozarea tendințelor în materie de modă, permitând companiilor să-și minimizeze pierderile cauzate de colecțiile nereușite.
Pentru a fi pusă la treabă, IA are nevoie de centre de date și de putere de procesare. În acest moment, se estimează că NVIDIA furnizează 98% din GPU-urile (unitățile grafice de procesare) pentru centrele de date, vânzările sale crescând cu 400% față de anul trecut. Acțiunile companiei au crescut aseară cu 6,4% după închiderea pieței în urma raportărilor rezultatelor trimestriale ale gigantului din industria semiconductorilor, care au depășit cu mult așteptările piețelor în ceea ce privește veniturile și profiturile.
Prețul acțiunilor NVIDIA a crescut cu peste 236% în ultimele 12 luni, performanțele bursiere impresionante făcând firma americană foarte populară și printre investitorii individuali. NVIDIA este al 9-a cea mai deținută acțiune de către investitorii români pe platforma socială de tranzacționare și investiții eToro.
_
Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.