Originar din Florenta, designer-ul italian Roberto Cavalli va implini anul acesta 80 de ani! In ciuda faptului ca este octogenar, el isi cauta mereu surse de inspiratie, traindu-si viata cu aceasi pasiune ca atunci cand s-a lansat in tumultoasa lume a modei. Roberto provine dintr-o familie de artisti, iar asta se vede atat in AND-ul colectiilor sale, cat si in atitudinea personala.
Bunicul sau, Giuseppe Rossi a facut parte din miscarea Machiaioli, iar lucrarile sale sunt expuse la Galleria Ufizzi. Roberto insusi a devenit student la Institutul de Arta din Florenta, unde s-a axat pe design-ul de imprimeuri. In timpul studentiei a lansat o colectie de printuri pe pulovere, fapt ce l-a adus in atentia industriei italienesti de tricotaje.
La inceputul anilor ’70 a inventat si patentat un procedeu de a imprima pielea, pe care l-a lansat la Paris si imediat a inceput sa primeasca comenzi de la Hermes si Pierre Cardin. Prima colectie care i-a purtat numele a fost prezentata la Salonul Prêt-à-Porter din Paris, la varsta de 32 de ani. Ulterior, a prezentat modelele de haine in sala Bianca a Palatului Pitti din Florenta si la Milano, unde a impresionat publicul prin piesele din denim imprimat, brocard si imprimeuri exotice. Succesul lui s-a datorat evident si unei strategii inteligente de marketing. Roberto a targetat cei mai bogati oameni ai lumii. In 1977 si-a deschis boutique-uri de lux pe insula Saint Barth din Caraibe, apoi in Saint Tropez pe Coasta de Azur si Venetia. A fost printre primii designeri care au venit cu ideea de a se apropia de public si de a-si deschide doua cafenele: una in Florenta, orasul sau de suflet si a doua in Milano. Un alt moment care l-a propulsat in antentia publicului a fost inceputul relatiei sale cu Eva Duringer, Miss Austria, dar si lansarea colectiei Just Cavalli adresata publicului tinar.
Intr-o perioada, directia creative a brand-ului a fost lasata pe mana fiului sau Daniele Cavalli, ca in 2014 designerul a preluat din nou carma creative a casei de moda pe care a lansat-o. In acea perioada, Roberto Cavalli a avut o alta idee de geniu prin care a “asociat” cu luxul: se transformase intr-un adevarat “om al marilor” si isi petrecea toata vara navigand cu yaht-ul sau luxos, RC in valoare de 25 de milioane de euro pe apele lumii, fiind tinta fotografilor paparazzi.
Pe vasul sau cu 15 dormitoare, dotat cu piscina, sala de gimnastica si SPA aveau loc petreceri extravagante, la care participau crema celebritatilor internationale: de la Mariah Carey si Madonna, la David si Victoria Beckham sau Sharon Stone. Decorat cu piese de mobilier luxoase, statuete si perne cu monograma, yahtul colorat in nuante stralucitoare de auriu si fucsia nu trecea niciodata neobservat, atunci cand ancora in cele mai “glam” porturi ale lumii, precum Saint Tropez, Cannes sau Porto Cervo
Fara indoiala, designer-ului italian ii placea opulenta, exotismul si extravaganta, atribute pe care le-a infuzat mereu colectiilor sale. A ornat cu perle manecile jachetelor biker, a creat rochii din paietete in dorinta de a reproduce pielea unei sirene si da o nota unduitoare, precum valurile marii rochiilor lungi, din sifon. Povestea acvatica ea fost completata de print-uri animal, imprimeuri florale (designer-ul fiind inspirat de Bougainvillea din gradina sa), motivele orientale ale portelanuri.
In urmatorul an, Roberto Cavalli a facut o calatorie in Bhutan, din capitala Timphu, pana la poalele Himalayei. A fost invitat la Palatul Regal, unde a intalnit-o pe frumoasa printesa Jetsun Pema (o mare admiratoare a casei de moda Cavalli), a vizitat muzeul de haine tibetan si a cunoscut o tanara localnica, in timp ce se plimba pe maulul unui rau. Asa s-a nascut ideea pentru o colectie de toamna-iarna in culorile vibrante, ingenios combinate cu motivele traditionale ale tigrului si dragonului, cu print-uri buthaneze imprimate pe rochii si tricouri, intr-un mix exotic si totodata urban. Haine parka supradimensionate au fost suprapuse peste fuste scurte plisate, iar pantalonii colanti au fost combinati cu rochii-tunica si pulovere XXL cu detalii din blana si motive etnice. Rochiile de seara au fost imbogatite cu coliere lungi, din matase, asemanatoare cu cele purtate de nobilii buthanezi, iar gentile structurate au fost inlocuite cu saci hippie.
Prezentarea colectiei a avut loc la Milano si a avut-o ca invitat special pe Bianca May Jagger. “Bogatia trebuie masurata prin valorile fericirii”, a spus Roberto Cavalli care s-a intors “imbogatit” spiritual din calatoria sa din Bhutan. El a tinut si un jurnal de calatorie, in care a descris regatul Bhutanului, experientele traite si hainele localnicilor: “La aeroport ma asteapta ghidul care imi va tine companie in urmatoarele zile. Poarta o rochie traditionala, Gho. Este, de fapt, o tunica pana la genunchi intr-o nuanta de grena. Parcurgem un drum de o ora pana la hotel. Trecem prin paduri si plantatii de orez, totul in jurul meu este linistit, chiar si zambetul celor care ma intampina este seren”, a scris designerul.
“Un calugar ma ajuta sa meditez. Nu este usor… trebuie sa imi abandonez toate gandurile, mi-ar trebui saptamani sa las in urma legaturile mele cu lumea pamanteasca. La intoarcerea in hotel, am primit un telefon de la Palatul Regal. Familia regala m-a invitat la un dineu privat. Regina vrea sa afle despre viata mea ca designer, in timp ce eu sunt interest despre viata unui cuplu regal. Dupa cina, regele s-a intors cu un Budha aurit. Ne-am despartit imbratisandu-ne si le-am promis ca ne vom reintalni in Italia, probabil la show-ul meu de moda, din Milano” a mai adaugat Roberto Cavalli.
Situatia geo-politica nu i-a ramas indiferenta designerului Italian, Signore Cavalli. Jandarmi, pancarte, manifeste, portavoci si steaguri, toate aceste elemente au fost prezente intr-o campanie fashion incendiara, in „decorul” unei Europe, care in ultimii ani a fost „macinata” de proteste si manifestatii stradale! Fotografiata pe strazile Barcelonei, de catre celebrul Giampaolo Sgura, colectia a pus accent pe stilul nonconformist al tinerilor care fac combinatii inedite de culori si imprimeuri, intr-un oras care radiaza de energie si viata. Modelele Rodolfo Zanforlini, Dominik Bauer, Karlina Caune, Ben Hunter, Julia Frauche and Manon Leloup „lupta” cu indrazneala in „revolutia stilului” si isi cer drepturile de a purta tinute prin care sa isi exprime personalitatea. Intitulata „Just Love”, colectia a primit o „infuzie” de nuante electrice, animal print si motive orientale.
Ulterior, Cavalli a vrut sa atraga atentia asupra incalzirii globale, alegand desertul drept decor pentru campania de primavara-vara 2014. Fotografiata de Giampaolo Sgura si stilizata de Veronique Didry, cadrele prezinta patru dintre cele mai hot modele ale momentului (Adrian Cardoso, Marian Ontanon, Emily DiDonato si Samantha Gradoville) intr-un cadru arid, ce aminteste de filmul “Mad Max”. Flacari, fum, garduri din plasa, animale “fantastice”, realizate din piese de masina si buggy-uri, contrasteaza puternic cu tinutele modelelor. Acestea purtau piese luxoase, sporty-chic, costume, rochiile fluide si asimetrice si piesele vestimentare sexy.
Un amalgam de detalii florale, juxtapuneri de imprimeuri digitale, jeans prespalat, animal print si influente sporty, toate acestea au fost ingenios mixate de Roberto Cavalli pentru a reflecta spritul indraznet al liniei Just Cavalli. Colectia nu a trecut neobservata de redactorii Vogue care au remarcat “agresivitatea sexuala” pe care a primit-o catwalk-ul, odata cu lansarea acestei colectii. “Cine este femeia Just Cavalli? O fiica rebela sau o femeie care isi planuieste petrecerile in jurul Europei, din dorinta de a fi remarcata?!”
Intre 2014-2015, designerul a readus in lumina reflectoarelor perioada Renasterii, precum si secolele de glorie ale capitalei artei italiene, pe care le-a reactualizat prin stilul rock al anilor ’70! Rezultatul a fost nonconformist si extravagant: jachetele geometrice, blazerele lejere, pantalonii slim, rochiile si topurile asimetrice au primit o infuzie de texturi si culori, inspirate din arta arhitectonica si decorativa. Imagini ce au imprumutat figurile si nuantele statuilor, frescelor si tapiseriilor au “inundat” outfit-urile de catwalk, punand accent pe spiritual tanar si “edgy” al colectiei! Bumbacul, blana si pielea sunt materialele care au dominat aceasta colectie, iar franjurile au devenit elementul forte al liniei de accesorii! Piesa de rezistenta a colectiei este o jacheta din piele aurie, pe care Chiarra Feragni (autoarea blog-ului The Blonde Salad) a purtat-o la Saptamana Modei de la Milano.
Intitulata, “Renaissance-Rock”, colectia a fost pusa in valoare de un grup de artisti si de muzicieni, atent selectionat de insusi Roberto Cavalli care sa reprezinte “decadenta italiana si spiritul rebel” al colectiei! Fotografiata de Michel Comte in Los Angeles, sedinta foto a colectiei l-a avut in centrul atentiei pe Ruby Stewart (fiica lui Rod Stewart si Kelly Emberg), Langley Fox (sora lui Dree Hamingway si nepoata celebrului scriitor Ernest Hemingway), Matthew Whitehouse (solistul trupei indie, The Heartbreaks) si Miles Hurley (nepotul actritei Elizabeth Hurley).
Fara indoiala, designer-ului italian ii place extravaganta, atribute pe care le-a imprimat fiecarei colectii in parte. Mereu la curent cu ceea ce este hip si trendy, designerul Roberto Cavalli a folosit festivalul Coachella ca sursa de inspiratie readucand in centrul atentiei stilul anilor ’70 cu o reinterpretare moderna si actuala. Organizat in Empire Polo Club, din Indio, California in desertul Colorado, festivalul dateaza din 1999, fiind organizat de Goldenvoice si reuneste artisti din toate zonele: rock, indie, hip-hop si electronic dance, aceste concerte avand loc simultan pe mai multe scene. Festivalul a evoluat de la un simplu concert ce avea loc intr-o singura zi la o desfasurare artistica de amploare ce se desfasoara pe durata a mai multe week-end-uri din luna aprilie, fiind cel mai profitabil eveniment muzical din SUA, fiind considerat “Woodstock-ul” zilelor noastre.
“Peace, love and happiness” a fost
mantra pe care Roberto Cavalli a folosit-o pentru
campania de primavara-vara Just Cavalli 2015. Imortalizata de
fotograful fotografiate de Michel Comte, Greg Moore, Cuba
Tornado Scott si cantareata Soko au fost modelele
acestei campanii, ce pune accent pe stilul boho-chic, denimul prespalat,
print-urile psihedelice si croielile retro-cool, ce evoca spiritul relaxat si
boem indus de muzica.
Salopetele cu decolteu adanc sunt concurate de rochiile lungi, asimetrice si cu
slit adanc, pantalonii stramti sunt combinati cu topuri scurte, cu bustiere si
tunici, iar fustele mini si rochiile inspirate din lenjeria intima dezvaluie o
femeie fara inhibitii care urmeaza cu asiduitate trend-urile.
In 2016 Roberto Cavalli a facut o schimbare radicala, numindu-l pe Peter Dundas director de creatie. De origine norvegiana, Peter Dundas a studiat la prestigiosul colegiu Parsons din U.S.A., a lucrat ca designer de costume pentru Comedie Francaise din Paris, apoi ca asistent designigner pentru Jean Paul Gaultier. In anul 2000 s-a mutat la Christian Lacroix, iar apoi a devenit chief designer pentru Roberto Cavalli in Florenta. In 2005 a fost numit director creativ pentru Emanuel Ungaro, iar in 2008 director artistic pentru Emilio Pucci. In 2010, Dundas a fost numit director creativ pentru Revillon, parte din compania Yves Salomon, pentru ca in 2015 sa revina la Roberto Cavalli. |
El se ocupase de colectiile feminine, masculine si de accesorii Roberto Cavalli, Cavalli Class si Home, precum si Just Cavalli.
In Campania realizata de Dundas, modelele Louis Bauvir si Stefi Argelich au fost fotografiate de Richard Bush care a surprins surprinde aerul relaxat, boem si artistic al liniei care se adresa celor cu o atitudine increzatoare, personalitate puternica, un spirit liber si rebel. Femeia Just Cavalli nu ezita sa poarte o pereche de jeans cu aspect uzat, dar va arata in acelasi timp stapana pe forta sa de seductie intr-o rochie cu imprimeu leopard, detalii din piele si capse. Colectia a fost construita in jurul unor piese indraznete, animate de imprimeuri si detalii extravagante: seturi din denim, rochii cu pliseuri si volane, top-uri si evident salopete cu animal print si imprimeuri “all over”.
In 2018, directia creativa a brand-ului i-a fost acordata lui Paul Surridge, absolvent al prestigiosului colegiu Central Saint Martins din Londra care a lucrat pentru Calvin Klein in 1990 si cu Christopher Bailey intre 2003 si 2007, apoi cu Raf Simons pentru Jil Sanders, Z Zegna si Acne. Debutul primei colectii pentru casa de moda Roberto Cavalli a fost la Milano Fashion Week, dar din pacate colaborarea a durat numai un an si a fost sortitata esecului. In 2019 casa de moda Cavalli s-a retras de pe piata americana pentru a se restructura total, iar in acelasi an, a fost vanduta lui Hussain Sajvanni, un investitor imobiliar.
La inceputul anului 2020, Signore Cavalli a revenit pe catwalkul de la Milano, cu o colectie superba ce incapsuleaza AND-ul brand-ului: animal print, piele de sarpe, pene si simbolul tigrului, avand ca sursa de inspiratie moda londoneza a anilor 1960 si acel spirit boho-chic ce functioneaza, atat in tinutele de zi, cat si in cele de seara! Fara indoiala brand-ul lui este o expresie a sinelui personal ce nu poate fi inlocuit cu viziunea unui alt designer mai tanar! Pentru 2021 este deja disponibila o colectie resort cu un stil foarte urban, axat pe nuante de indigo, negru si un stil rock’n roll!