“Filosofia corecta: sa le dai clientilor ce promiti, sa nu-i amagesti, sa nu-i pacalesti, sa nu le oferi o imagine falsa. Despre asta e vorba, si acesta e oarecum secretul pe care multi il cauta, dar nu-l inteleg!“, spune Stefan Ormenisan, fondatorul si managerul creativ al brand-ului MindTheGap care a trecut in ultimii ani printr-un amplu proces de tranzitie de la “WallPaper brand” la “LifeStyle Brand” cu o extraordinara prezenta pe piete precum SUA, Marea Britanie si Franta. Descoperiti o poveste de business de succes pornita din Transilvania si ajunsa in peste 70 de tari din lume!
Multi romani care au calatorit in Londra cunosc expresia “Mind the Gap”, acesta referindu-se la acel spatiu dintre tren si peron, unde trebuie sa ai grija sa nu iti alunece piciorul, dar desigur a devenit si o metafora pentru lumea in care traim. De ce ati ales acest nume pentru brand-ul pe care l-ati creat? Este o combinatie interesanta care leaga mai multe elemente in numele nostru. In primul rand, acum aproximativ 10 ani facem private label pentru branduri britanice renumite. Asta inseamna ca produceam tablouri decorative pentru retele importante fara ca cineva sa stie ca sunt realizate la Targu-Mures sau in Romania.
Compania mama de atunci, ca si cea care detine partea de productie acum, se numea Global Art Prodution, iar in momentul in care am decis sa ne lansam cu propriu brand, la sfarsitul anului 2016, mi-a venit ideea de a combina acest nume intr-un MindTheGap transilvanean. Inseamna “think outside the box”, ceva iesit din comun, curajos, suficient de deschis la minte, incat sa accepti idei noi, creative. Asa s-a nascut acest MindTheGap “Made in Transylvania” care azi rasuna in peste 70 de tari.
Dupa cum spuneati ati inceput in 2016 in inima Transilvaniei, dar rapid v-ati extins catre piata internationala: aveti deja un showroom la Londra in superbul cartier Chelsea. Cat de simpla a fost aceasta tranzitie? Pare rapid, dar a fost un proces lung si anevoios. Tranzitia a fost naturala, fara nici un suport investitional extern sau de alta natura. Insa daca ma gandesc in urma, a fost un proces complex care a insemnat un parteneriat cu un distribuitor in prima faza, iar apoi, post Covid, a urmat o alta etapa in care am decis sa preluam operatiunile acestui distribuitor si sa cream o entitate MindTheGap in Londra.
Intr-adevar, suna interesant din afara sa vezi o companie romaneasca prezenta in singurul centru de design din Europa, alaturi de branduri ca Designers Guild sau Ralph Lauren, dar in spate e o munca enorma, sustinuta constant de o echipa visatoare si in acelasi timp eficienta care crede intr-un brand romanesc si in sansele unui business tanar intr-o competitie alaturi de nume uriase din industrie!
Aveti un stil eclectic, maximalist, etnic. Personal imi amineste, pe alocuri de Liberty. Cum a primit piata din Romania aceasta infuzie de culoare si imprimeuri?Imi place comparatia facuta cu Liberty, desi brandul londonez a devenit oarecum banal in ultimii ani. Recent, am fost listati de Liberty ca “new entry” si incepand din luna Iunie a acestui an, produsele noastre vor putea fi achizitionate din celebrul magazin exclusivist al capitalei britanice.
Inca de la inceput am inteles ca daca vrem sa avem succes in Occident trebuie sa gandim pentru o piata globala. Iar asa cum piata locala nu este orientata inspre produse de designer sau cel putin nu unui “cult brand” styling, cum suntem catalogati in UK. Nu am avut deloc intentia de a ne adresa comunitatii de design romanesti…. Si nu o spun ca o infatuare, ci ca o realitate profesionala!
Si astazi, cifra de afaceri MindTheGap provine in proportie de peste 95% din export. SUA, UK, Italia, Spania, Olanda, Franta sunt tari care consuma si sustin un business de acest tip si clar nu exista vreo sansa ca in urmatorii zeci de ani piata romaneasca sa substituie vreuna dintre acest piete consacrate.
Anticipandu-mi intrebarea, recent v-ati extins catre Paris, Capitala Modei, povesti-mi pe scurt despre aceasta experienta? Extinderea spre Paris nu e neaparat recenta si nu e nici una permanenta. La Paris, in frumosul cartier Saint-Germain des Pres, se desfasoara anual cel mai important targ din domeniu. Numele consacrate din industria decoratiunilor interioare au creat in urma cu peste zece ani, un targ exclusivist care are loc in galeriile de arta din acest renumit cartier parizian.
Mind The Gap a reusit sa intre in aceasta liga exclusivista in urma cu patru ani si de atunci am devenit un punct de reper pentru fiecare eveniment anual, prin expunerea diferita si exprimarea creativa unica care face deliciul auditoriului venit din intreaga lume, dar in special din SUA. Pentru noi, “Deco Off” din Saint-Germain reprezinta un Fashion Design Week al decoratiunilor interioare din Paris, unde incercam in fiecare an sa surprindem cu elemente noi, colectii haute-couture cum imi place mie sa spun, astfel incat numele singurului brand romanesc prezent sa fie rostit si cautat de toti participantii.
Se vorbeste din ce in ce mai mult despre maximalism in trend-urile de design interior, care este profilul clientului caruia va adresati? Acest “so called” maximalism a devenit in ultimii ani un stil iconic, definit de cateva branduri, printre care si MindTheGap.
Am incercat in urma cu doi ani sa construim profilul clientului ideal si e destul de vag pentru ca e oarecum ideal si greu de gasit. Lucram cu un profesionist din zona de branding din Londra si am reusit sa intelegem care sunt cuvintele care definesc marca si filozofia brand-ului. Asta ne ajuta sa intelegem mai usor cine este clientul ideal, sa-i construim profilul si sa incercam sa construim intreaga strategie de vanzari in jurul acestui profil.
Dar sa stii ca de multe ori, aceasta directie este falsa, pentru ca ne dam seama din vanzarile directe ca tot mai multi clienti “out of the box” cauta si isi doresc MindTheGap, ceea ce ma face sa cred ca acest strategii sunt de prisos, atat timp cat construiesti un produs bun, onest, si le dai clientilor ce le promiti. De fapt, aceasta este filosofia corecta: sa le dai ce promiti, sa nu-i amagesti, sa nu-i pacalesti, sa nu le oferi o imagine falsa. Despre asta e vorba, si acesta e oarecum secretul pe care multi il cauta, dar nu-l inteleg!
Cat de mare este echipa? Tinand cont ca design-ul si productie se fac in Romania, ati mai gasit forta de munca competenta? In acest moment, suntem peste 65 de oameni in echipa, incluzand compania din Londra si cea din Dublin, Irlanda, unde avem operatiunile generale. Design-ul este realizat la Cluj, in mare parte, iar productia la Targu-Mures.
Romania reprezinta inca o solutie solida pentru anumite segmente din business, dar probabil cu timpul vom fi nevoiti sa relocam unele procese din lipsa de personal. Dupa cum probabil cititi in presa nationala si internationala, este tot mai greu de atras forta de munca calificata in tara, indiferent de venitul oferit, iar aceasta problema majora care, cu siguranta, nu are o solutie viabila pentru urmatorii ani de zile, ne va forta sa luam decizii de relocare.
Colaborati cu designer-ul din SUA Minnie Kemp, cum s-a intamplat ca aceasta colaborare sa prinda viata? Intr-adevar a fost o noua provocare sa colaboram cu un designer din afara companiei! Am simtit ca este momentul pentru o etapa noua, o incercare de a realiza o colectie cu un designer consacrat din UK.
A fost si un “love at first sight” pentru ca am simtit ca avem valori comune si o exprimare neo-scolastica sa zic asa. Minnie Kemp face parte din valul nou de designeri apreciati din Marea Britanie, iar MindTheGap este considerat un “emerging brand” care deja a confirmat, asa ca a fost o potrivire speciala intr-un proiect interesant si unic pana acum. Redesenarea unor modele vechi decorative din Transilvania.
See AlsoMinnie ne-a facut doua vizite in cursul anului trecut, iar acest experiente ne-au facut sa intelegem ca cei din statele occidentale, cum e cazul Marii Britanii, au o imagine mult mai pozitiva si ideatica asupra tinutului si culturii din care provenim. Mentionez ca Minnie Kemp face parte din familia care detine astazi opt hoteluri de lux in Londra si New York, iar colectia realizata impreuna cu artistii nostrii si ea este prezenta in proiectul de amanejare si decorare al celui mai nou hotel din New York , deschis in luna februarie a acestui an.
Propuneti o colectie de tapet superba, dar si materiale pentru tapiterii sau accesorii. Pentru ce categorii de produse exista o apetenta mai mare? Exista o directie fireasca de dezvoltare care spune ca atunci cand incepi cu un produs, trebuie sa te gandesti si la ce urmeza pentru ca alfel risti sa te sufoci, incercand sa vinzi acelasi produs ani de zile. Dupa trei ani in care am vandut doar tapet, am inteles ca trebuie sa ne diversificam gama si sa aducem produse noi. Astazi, brand-uk vinde tapet, textile pentru mobilier si draperii, mobilier, corpuri de iluminat, perne decorative, tablouri, covoare si alte accesorii care decoreaza interioarele unei case.
Intr-adevar, tapetul a ramas “produsul locomotiva”, probabil si datorita versatilitatii si costului oarecum mai accesibil, dar conform statisticilor si previziunilor din acest business complex, textilele vor duce caravana. Daca ne gandim la consumul care se produce pentru realizarea unei case, veti vedea ca metrajul pe textile depaseste orice alta cantitate de material. Suntem inca intr-un proces complex de tranzitie de la “wallpaper brand” la “lifestyle brand” si probabil ca v-a mai dura inca doi-trei ani pana cand piata de profil va considera MindTheGap ca un furnizor de textile si tapet.
De unde va luati inspiratia pentru fiecare colectie? Din propriile vise. Am crescut intr-un mediu cultural, inspirat de parintii mei si fratele meu mai mare care au stiut sa imi ofere un cadru educational simplu si concis. Am crescut cu Telecinemateca, Voice of America, Europa Libera si mai apoi cu cultura post-Revolutie oferita de televiziune si mediul educational.
Kraftwerk, Pink Floyd, Florian din Transilvania, Noica, Cioran, Eliade, mai tarziu Woody Allen, Star Wars, Jules Verne sau Thomas Edison sunt surse inegalabile de inspiratie, valori inestimabile, care cred ca m-au influentat in mod covarsitor. Am avut privilegiul sa cresc intr-o comunitate mica si educata care mi-a insuflat si sustinut vocatia culturala.
Am facut pian la Scoala de Arte din Targu-Mures de mic si am avut sansa sa cresc intr-un mediu sanatos, multicultural (datorat istoriei etnice a Transilvaniei) si extrem de suculent, ca sa ma exprim mai plastic. De aici inspiratia. calatoriile imaginare, conexiunile cu alte lumi si popoare indepartate precum amerindienii sau etnicii africani, legaturile spirituale cu evenimente care au marcat lumea cum ar fi festivalul Woodstock si rock-ul in general, etc. Cred ca as putea sa va vorbesc ore in sir despre ce ma inspira si cat de puternice sunt acest conexiuni.
Care este urmatorul pas? Piata in SUA? Sunt multi pasi pe care ni i-am propus pentru urmatorii doi-trei ani. SUA reprezinta deja peste 50% din sursele noastre de venit, deci cu siguranta suntem orientati tot mai multe spre acest El Dorado pentru ca simtim un apetit crescut din partea profesionistilor.
Deci da, in urmatorii ani SUA reprezinta pentru MindTheGap un pol important, o piata stabila si matura care stie sa absoarba un brand cult si bine construit. Speram ca in doi-trei ani sa vorbim si despre un showroom in New York sau poate in Atlanta, cu siguranta pe Coasta de Est unde in acest moment desfasuram operatiuni financiare si de vanzari destul de solide.
Apoi, ne propunem incet sa intram in piata accesoriilor personale, o zona de fashion mai exclusivista care ne-ar permite sa combinam succesul design-urilor MindTheGap cu produse care sunt mai usor de folosit in viata de zi cu zi. Dar in acelasi timp, si Europa ramane interesanta pentru ca piete ca Italia sau Franta care in urma cu un an-doi erau oarecum inerte, au devenit foarte interesante si cu mult potential. Ceea ce ne face sa intelegem si mai mult nevoia de adaptabilitate si versatilitate pentru a fi disponibili in piete noi care mai ieri erau fara potential.
CITESTE SI: Interviu cu Cosmina Chinciu, TRS Architecture&Design