Brand building-ul inseamna perceptia generala asupra afacerii tale ori cum spune Jeff Bezos, fondatorul Amazon: “Ce spun oamenii despre tine, atunci cand nu te afli in aceasi camera?!” Intr-o propozitie, brand-ul inseamna REPUTATIE, adica imaginea potrivita, insotita de un mesaj corect si recomandarile celorlalti! Iata cum iti poti construi in 5 pasi un brand de succes:
- Identifica scopul! Fiecare brand este generat de un scop puternic. De fapt, asa esti si tu! Este motivul pentru care te trezesti in fiecare dimineata si faci ceea ce trebuie! Cand definesti scopul unui brand trebuie sa iti raspunzi la cateva intrebari: de ce existi, ce te diferentiaza fata de alte branduri, ce probleme rezolvi, de ce ar trebui ceilalti oameni sa fie interesati de brandul tau?! Toate aceste raspunsuri vor deveni fundatia brandului pe care il construiesti si se vor traduce in sloganuri, tag line-uri, vizualuri si povesti. Studiile au demonstrat ca valorile si impactul acestora asupra publicului influenteaza alegerea unui brand de catre consumatori, atat la nivel local, cat si global!
“Oamenii nu cumpara ceea ce faci tu, ci motivul pentru care faci ceea ce faci. Scopul tau nu este sa faci business cu toata lumea, ci cu cei care cred in valorile in care crezi si tu!”, spune Simon Sinek.
2. Cunoaste-ti competitia!
Nu trebuie sa imiti ceea ce fac brandurile mari in industria ta, dar trebuie sa fii la curent cu activitatea competitorilor, chiar daca au de succes ori nu! Pe de-o parte scopul tau este sa te diferentiezi de concurenta, pe de alta parte este sa convingi publicul tinta sa prefere brand-ul tau! Pentru a te diferentia fata de competitie, trebuie sa devii usor recognoscibil si memorabil in mintea publicului tau tinta. Nu sari peste acest pas important!
Raspunde la cateva intrebari fundamentale:
Este competitia ta consistenta in mesajul si identitate vizuala pe care o transmiti prin toate canalele?
Care sunt calitatile produselor si serviciilor competitorilor tai?
Competitia are review-uri de la clienti, pe care tu le poti citi si studia?
Cum isi face competitia marketing in mediul online si offline?
Alege intre 2 si 4 competitori, pe care ii poti studia si poti extinde cautarea si catre alte brand-uri locale ori internationale care nu iti sunt competitori directi!
3.Gaseste grupul tinta caruia te adresezi! Fundatia brand-ului tau este bazata pe grupul tinta caruia te adresezi. Cand creezi un brand ai in minte mereu cui te adresezi. Iti vei croi strategia si mesajul pentru a intampina nevoile acestei audiente. Fii foarte specific si identifica care este lifestyle-ul si preocuparile consumatorilor tai! Gaseste o nisa: in loc sa te adresezi tuturor mamelor, poti sa adresezi mamelor care sunt singure si lucreaza de acasa. Daca iti gasesti nisa potrivita iti vei face strategia corecta de targetara a grupului tinta. In acest fel mesajul tau va ajunge exact la cine trebuie! Incearca sa vizualizezi consumatorul si creaza-ti identitatea de brand in asa fel incat consumatorul sa o inteleaga sis a o adopte. Pentru a face portretul consumatorului tau ideal trebuie sa iti imaginezi ce varsta are, ce sex, unde se afla, de ce venit dispune, care este nivelul de educatie. Poti extinde catre: motivatie, scopuri, influenceri, afinitati!
Sa identifici audienta tinta pentru produsele si serviciile tale este un exercitiu care va avea beneficii asupra intregului proces de brandbuilding si in special in eforturile de marketing. Tot acest process va determina si eforturile tale de a-ti promova business-ul digital!
4.Stabileste care este misiunea brandului! In esenta, trebuie sa clarifici printr-un statement clar la ce este bun brand-ul pe care il reprezinti. Acesta este raspunsul la intrebarea: de ce te trezesti in fiecare zi! Inainte sa construiesti un brand trebuie sa iti cunosti valorile pe care vrei sa le transmit publicului tinta. Statementul trebuie sa defineasca scopul existentei brand-ului tau si sa defineasca toate celelalte aspect ale strategiei tale. Totul de la logo, tagline, voce, mesaj si personalitate trebuie sa reflecte misiunea ta. De exmplu, tagline-ul Nike este Just Do It, dar stamenetul brand-ului este “A inspira si a aduce inovatie tuturor atletilor din lume”, dar vine si cu un disclaimer: “daca ai un corp potrivit, esti atlet” prin care brand-ul isi largeste da fapt audienta.
5.Accentueaza calitatile si beneficiile pe care brand-ul tau le ofera!
Inotdeauna vor exista pe piata brand-uri cu bugete mai mari si resurse mai puternice decat cele pe care te detii tu. Nu uita ca tu esti singurul responsabil de produsele, serviciile si beneficiile pe care le oferi. Atunci cand demarezi un brand incearca sa identifici clar ce oferi si ce te diferentiaza fata de ce ofera altii! Concentreaza-te pe calitati si beneficii si pe unicitatea brandului tau! Gandeste-te cum poti adauga valoare vietii consumatorului, pe care il targetezi. De exemplu: fii mai autentic si mai transparent in serviciile cu clientii, gaseste o metoda de a fii mai productiv, cum reduci costurile, cum salvezi timp. Un exemplu este compania Apple, a carei calitate este un design curat, iar beneficiul este usor de folosit. De la un ambalaj unic pana la evenimentele pe care le creeaza, Apple le reaminteste mereu clientilor ca ofera produse ce pot fi folosite imediat ce sunt scoase din cutie! Sloganul Apple, Think Different este o notiune puternica in mintea consumatorilor din intreaga lume!